منتدى الشافعي الثقافي

ثقافي اسلامي عام


    زمانك غير زمانى يا بابا !!!

    شاطر
    avatar
    ايمن صلاح
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : ذكر عدد المساهمات : 450
    نقاط : 737
    تاريخ التسجيل : 23/11/2009
    العمل/الترفيه : طالب
    المزاج : الكمبيوتر والانترنت _والقراءة

    زمانك غير زمانى يا بابا !!!

    مُساهمة  ايمن صلاح في الخميس يوليو 01, 2010 9:28 pm

    ازيكم يا أحلى أعضاء

    ندخل في الموضوع

    ليه لما يكون شاب او بنت بيعملو حاجة غلط

    وابوه ينصحه

    بيكون رد الشاب زمانك غير زمانى يا بابا

    الكلمة دى بسمعها كتيير اوى

    هى الاخلاق بتتغير

    ؟؟

    ممكن الزمن والوقت بيتغيير

    بس الاخلاق عمرها ما بتتغيير

    ولا هتتغير

    فليه بنسمع الكلمة دى وكان زمان هو المعروف بالاخلاق الطيبة اما الوقتى مفييش امل فى ان شبابنا يبقى عنده اخلاق

    ليييه؟؟؟

    وهل اختلاف الزمن مبرر اننا منتمسكش باخلاق الاسلام؟؟

    ويا ترى

    انت بتنفذ اخلاق الاسلام مهما كانت الظروف اللى حواليك؟؟؟

    عايزة ردودكم
    avatar
    الشربينى
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : ذكر عدد المساهمات : 254
    نقاط : 464
    تاريخ التسجيل : 29/11/2009
    الموقع : دمياط
    العمل/الترفيه : الكمبيوتر

    رد: زمانك غير زمانى يا بابا !!!

    مُساهمة  الشربينى في الخميس يوليو 01, 2010 9:37 pm

    بارك الله فيك ياشمس الاسلام

    فعلا كان الاولاد فى الماضى يسمعون كلام الاباء

    ولاكن بدون زعل ضاع الحياءمن الابناء تجاه الاباء

    والطلاب تجاه المدرسين والمربيين

    ولا حول ولا قوة الا بالله

    هذا رأيى


    ومشكوره جدا يا شمس الاسلام


    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    flower flower flower flower flower flower flower flower
    avatar
    صوت القلم
    عضو نشط
    عضو نشط

    الجنس : ذكر عدد المساهمات : 100
    نقاط : 130
    تاريخ التسجيل : 10/02/2010
    العمر : 39
    العمل/الترفيه : مدرس
    المزاج : القراءة -الاطلاع -الانترنت

    بسم الله الرحمن الرحيم

    مُساهمة  صوت القلم في الخميس يوليو 01, 2010 9:47 pm

    عزيزتي
    هذه حقيقة نعاني منها بالفعل في هذه الأيام ولكن!
    إذا قرأنا قول رسول الله صلي الله عليه وسلم الذي يقول فيه:
    "خير الناس قرني ثم الذي يليه ثم الذي يليه......"صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم.
    وهذا يعني انه لا أمل في العودة إلي أخلاق الماضي ولكن نسعي جاهدين إلي تحصين انفسنا وأبنائنا بالأخلاق الحميدة والله المستعان....
    هذا والله أعلي وأعلم
    avatar
    قطرة الندى
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : انثى عدد المساهمات : 523
    نقاط : 854
    تاريخ التسجيل : 01/12/2009
    الموقع : جمهورية مصر العربية
    العمل/الترفيه : طالبة
    المزاج : الكمبيوتر والنت

    رد: زمانك غير زمانى يا بابا !!!

    مُساهمة  قطرة الندى في الجمعة يوليو 02, 2010 6:12 pm

    شكرا على هالموضوع
    avatar
    a.s
    عضو جيد
    عضو جيد

    الجنس : ذكر عدد المساهمات : 87
    نقاط : 154
    تاريخ التسجيل : 28/11/2009
    العمر : 33
    الموقع : ؟؟؟؟؟؟
    العمل/الترفيه : الكمبيوتر والانترنت
    المزاج : عال العال

    رد: زمانك غير زمانى يا بابا !!!

    مُساهمة  a.s في السبت يوليو 17, 2010 12:32 pm

    موضوع جميل لاكن توجد هناك اختلافات بين الناس فا العادات والتقاليد المتوارثة عن الا جداد لان ولم تتغير مهما طال الزمان ولا بد التمسك بها والمثل بيقول من فات قديمو تااااااااااااااااااهة

      الوقت/التاريخ الآن هو الخميس سبتمبر 20, 2018 10:05 pm