منتدى الشافعي الثقافي

ثقافي اسلامي عام


    لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    شاطر
    avatar
    صوت القلم
    عضو نشط
    عضو نشط

    الجنس : ذكر عدد المساهمات : 100
    نقاط : 130
    تاريخ التسجيل : 10/02/2010
    العمر : 38
    العمل/الترفيه : مدرس
    المزاج : القراءة -الاطلاع -الانترنت

    لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  صوت القلم في الجمعة يوليو 02, 2010 9:47 pm

    عندي لكم لعبة أعتقد إنها ظريفة ومفيدة
    اللعبة عبارة عن مثل شعبي مكتوب بشكل غلط والمطلوب من العضو اللي يعرف المثل الصحيح يكتبه ويكتب مثل تاني بشكل غلط علشان اللي بعده يصححه
    ايه رأيكم نبدأ ولالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا إيه؟
    أنا رأيي نجرب
    المثل الغلط بيقول:
    اكفي القدرة علي فمها يقع الفول منها
    avatar
    ايمن صلاح
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : ذكر عدد المساهمات : 450
    نقاط : 737
    تاريخ التسجيل : 23/11/2009
    العمل/الترفيه : طالب
    المزاج : الكمبيوتر والانترنت _والقراءة

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  ايمن صلاح في الجمعة يوليو 02, 2010 11:04 pm

    والله اللعبة حلوة اوي يا استاذي الفاضل


    والمثل سهل الصحيح هو (( أكفي القدرة على فمهــا تطلع البنت لأمها ))


    اللي بعدي (( أنا وأخويا على أبنى عمى وأنا وأبن عمى على أبن خالي ))
    avatar
    عبيرالورد
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : انثى عدد المساهمات : 301
    نقاط : 440
    تاريخ التسجيل : 29/11/2009
    العمر : 20
    الموقع : جمهورية مصر العربية
    العمل/الترفيه : طالبة
    المزاج : المذاكرة والانترنت

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  عبيرالورد في السبت يوليو 03, 2010 5:23 am

    تصحبح المثال ((( أنا وأخوي على ابن عمي، وأنا وابن عمي على الغريب)))




    يا فرحة ما تمت خدها العصفور وطار


    avatar
    بنت مصر
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : انثى عدد المساهمات : 257
    نقاط : 350
    تاريخ التسجيل : 01/12/2009
    العمر : 22
    الموقع : بورسعيد
    العمل/الترفيه : طالبة
    المزاج : القراءة

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  بنت مصر في الأحد يوليو 04, 2010 6:52 am

    فكرة حلوة يا استاذ صوت القلم
    الاجابة الصح هى:-
    يا فرحة ما تمت خذها الغراب وطار

    المثل الجديد هو :-
    ابعدوا تبقى بصل واقربوا تبقى عسل
    avatar
    عبيرالورد
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : انثى عدد المساهمات : 301
    نقاط : 440
    تاريخ التسجيل : 29/11/2009
    العمر : 20
    الموقع : جمهورية مصر العربية
    العمل/الترفيه : طالبة
    المزاج : المذاكرة والانترنت

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  عبيرالورد في الأحد يوليو 04, 2010 12:26 pm

    ابعدوا تبقوا عسل واقربوا تبقوا بصل





    أدى الجمل و آدى الحمال




    avatar
    صوت القلم
    عضو نشط
    عضو نشط

    الجنس : ذكر عدد المساهمات : 100
    نقاط : 130
    تاريخ التسجيل : 10/02/2010
    العمر : 38
    العمل/الترفيه : مدرس
    المزاج : القراءة -الاطلاع -الانترنت

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  صوت القلم في الأحد يوليو 04, 2010 11:14 pm

    أعتقد إن الاجابة الصحيحة
    أدي الخشب وأدي النجار
    بس مش متأكد
    avatar
    عبيرالورد
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : انثى عدد المساهمات : 301
    نقاط : 440
    تاريخ التسجيل : 29/11/2009
    العمر : 20
    الموقع : جمهورية مصر العربية
    العمل/الترفيه : طالبة
    المزاج : المذاكرة والانترنت

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  عبيرالورد في الإثنين يوليو 05, 2010 5:58 am

    لالالالالالالالالالالالالالالا
    الاجابه غلط الاجابة الصحيه هي


    أدى الجمل و آدى الجمال





    ((اجرى يا ابن آدم جرى الوحوش غير قريبك يا ابن أدم لم تحوش))


    avatar
    صوت القلم
    عضو نشط
    عضو نشط

    الجنس : ذكر عدد المساهمات : 100
    نقاط : 130
    تاريخ التسجيل : 10/02/2010
    العمر : 38
    العمل/الترفيه : مدرس
    المزاج : القراءة -الاطلاع -الانترنت

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  صوت القلم في الإثنين يوليو 05, 2010 12:54 pm


    المثل المرة دي سهل وطبعا بيقول:
    "اجرى يا ابن آدم جرى الوحوش ....يا تلحق الميكرباص يا متلحقوش " ايه رأيك بقى .هههههههههههههه
    اوعي تقولي صح .
    avatar
    عبيرالورد
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : انثى عدد المساهمات : 301
    نقاط : 440
    تاريخ التسجيل : 29/11/2009
    العمر : 20
    الموقع : جمهورية مصر العربية
    العمل/الترفيه : طالبة
    المزاج : المذاكرة والانترنت

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  عبيرالورد في الثلاثاء يوليو 06, 2010 8:16 am

    غلط
    لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
    اي دا انت مش عندك خلفيه عن الامثال خالص
    ههههههههه


    هنشوف من هيحلها صح
    avatar
    صوت القلم
    عضو نشط
    عضو نشط

    الجنس : ذكر عدد المساهمات : 100
    نقاط : 130
    تاريخ التسجيل : 10/02/2010
    العمر : 38
    العمل/الترفيه : مدرس
    المزاج : القراءة -الاطلاع -الانترنت

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  صوت القلم في الثلاثاء يوليو 06, 2010 11:03 am

    عموما يا عبير الورد أنا سألت واحد صاحبي وقالي إن المثل الصحيح بيقول " إجري يا ابن آدم جري الوحوش غير رزقك لن تحوش"
    اوعي تقولي غلط أصل صاحبي يزعل هههههههههههههههههههه.
    لو كانت الاجابة صح قولي انت بقي المثل الجديد.
    avatar
    عبيرالورد
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : انثى عدد المساهمات : 301
    نقاط : 440
    تاريخ التسجيل : 29/11/2009
    العمر : 20
    الموقع : جمهورية مصر العربية
    العمل/الترفيه : طالبة
    المزاج : المذاكرة والانترنت

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  عبيرالورد في الثلاثاء يوليو 06, 2010 10:36 pm

    امممممممممم
    الاجابه صحيحه لان الجواب الصحيح بنفس معنى جواب صديقك وهو




    إجري يا ابن آدم جري الوحوش غير نصيبك لن تحوش"



    ودا المثل الجديد


    علي قد فلوسك طوح ايديك

    avatar
    ايمن صلاح
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : ذكر عدد المساهمات : 450
    نقاط : 737
    تاريخ التسجيل : 23/11/2009
    العمل/الترفيه : طالب
    المزاج : الكمبيوتر والانترنت _والقراءة

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  ايمن صلاح في الأربعاء يوليو 07, 2010 11:47 am

    Question Question Question Question

    المثل الصحيح هو : عــــلـــــــى أد لحافك مــد رجـلـــيك

    المثل بتاعي (( الـــفريـــك وقـــت الــــضـيـق ))

    lol! lol! lol! lol! lol!
    avatar
    صوت القلم
    عضو نشط
    عضو نشط

    الجنس : ذكر عدد المساهمات : 100
    نقاط : 130
    تاريخ التسجيل : 10/02/2010
    العمر : 38
    العمل/الترفيه : مدرس
    المزاج : القراءة -الاطلاع -الانترنت

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  صوت القلم في الأحد يوليو 18, 2010 9:01 pm

    على فكرة أنا بحب الفريك بس معرفش انه بيكون وقت الضيق ولكن
    المثل الصحيح أكيد


    //
    ///
    ////
    /////
    يعني أكيد ( الصديق وقت الضيق )

    أما المثل الجديد بيقول:
    *
    **
    ***
    ****
    *****
    خد لك من كل بلد قارب ...........
    avatar
    قطرة الندى
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : انثى عدد المساهمات : 523
    نقاط : 854
    تاريخ التسجيل : 01/12/2009
    الموقع : جمهورية مصر العربية
    العمل/الترفيه : طالبة
    المزاج : الكمبيوتر والنت

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  قطرة الندى في الأحد يوليو 25, 2010 12:31 pm

    الاجابة هى:
    خد لك من كل بلد صاحب

    المثل التانى بيقول :

    اللى اتلسع من الشاى ينفخ فى اللبن
    avatar
    نور الاسلام
    عضو نشط
    عضو نشط

    الجنس : انثى عدد المساهمات : 142
    نقاط : 222
    تاريخ التسجيل : 29/11/2009
    العمر : 22
    الموقع : nor-elmajic.hooxs.com
    العمل/الترفيه : الكمبيوتر
    المزاج : مأكشنه

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  نور الاسلام في الجمعة يوليو 30, 2010 2:17 pm

    على ما أظن ان المثل يقول
    الى عايز الدح ميقولش اح

    صح ام غلط
    avatar
    بنت مصر
    عضو مميز
    عضو مميز

    الجنس : انثى عدد المساهمات : 257
    نقاط : 350
    تاريخ التسجيل : 01/12/2009
    العمر : 22
    الموقع : بورسعيد
    العمل/الترفيه : طالبة
    المزاج : القراءة

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  بنت مصر في الأحد أغسطس 01, 2010 8:36 am

    لا غلط يا نور الاسلام فكرى تانى
    avatar
    نور الاسلام
    عضو نشط
    عضو نشط

    الجنس : انثى عدد المساهمات : 142
    نقاط : 222
    تاريخ التسجيل : 29/11/2009
    العمر : 22
    الموقع : nor-elmajic.hooxs.com
    العمل/الترفيه : الكمبيوتر
    المزاج : مأكشنه

    رد: لعبــــــــــة الأمــــــــــــــــــــــــــــــثال

    مُساهمة  نور الاسلام في الأحد أغسطس 01, 2010 10:55 am

    مش عارفه


      الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء نوفمبر 21, 2017 8:24 am